vineri, 21 iulie 2006

To work or not to work...


Când vine vorba despre comunicare întotdeauna nuanţa este cea care contează. Şi putem observa acest lucru în România la scară largă. Cred că pe vremuri, "apuse" precum praful strâns grămadă sub covor, s-a format în România mentalitatea de genul: "Noi ne facem că muncim ei se fac că ne plătesc." sau "Timpul trece, leafa merge, noi muncim cu drag.".
În drumul meu spre serviciu trec pe lângă faimoasa fabrică de calculatoare: ICE Felix, despre care ascultam cu oroare la cursurile unui mult prea nostalgic profesor. În afară de indicatoarele mereu proaspăt vopsite cu fotografiatul interzis (care ar trebui să arate că fabrica încă mai reprezintă un punct de interes naţional) şi câţiva angajaţi plictisiţi nimic nu pare să se mişte la acest monstru adormit, nici măcar două maşini Renault (uite că fac şi reclamă mascată :P) care par a fi acolo de o eternitate. Cine poate să fie dinamic într-un decor atât de static? Vrea cineva să-şi asume rolul de "ciudăţenie"???? Societatea românească este una în schimbare (un alt clişeu bun de aruncat în faţă) dar în acelaşi timp o societate foarte conservatoare, cu o inerţie mentală destul de mare. Timp de câţiva ani buni societatea noastră a mers după un model piramidal în care iniţiativa venea de sus şi se propaga spre bază prin uciderea ideilor locale, iar pentru că fiecare lucra pentru cel "ce e în tot şi în toate şi-n cele ce vor zâmbi mâine la soare" nu se simţea implicat şi responsabil pentru realizările sale. Această mentalitate există şi acum, de ce să fac ceva dacă nu mi se cere? Mi-am adus aminte de un banc: muncitorul japonez, inginerul japonez si muncitorul român la o conferinţă:
muncitorul japonez - Eu muncesc 12 ore pe zi: 6 le lucrez pentru mine şi 6 pentru Japonia.
inginerul japonez - Eu muncesc tot 12 ore pe zi: 8 le lucrez pentru mine şi 4 pentru Japonia.
muncitorul român - Eu muncesc 8 ore pe zi... şi ce treabă am eu cu Japonia...
Cam acelaşi lucru se întâmplă acum în România, de ce să lucrez pentru alt scop decât strict ce mi se bagă sub nas? De ce să fac altceva dacă nu sunt plătit pentru asta?

De ce sa lucrez 100% în fiecare zi când pot să lucrez 100% toată săptămâna? :)

6 comentarii:

Anonim spunea...

hai sa fim optimisti. sunt inca oameni care nu se dau batuti si incearca sa schimbe ceva...din pacate prea putini si de cele mai multe ori li se pun bete in roate.

Monday August 7, 2006 - 08:44am (PDT) by alias_meava

Mihai spunea...

Si unde e optimismul aici :)), spui ca sunt oameni care vor sa schimba ceva dar fara succes :), deci nimic nu se schimba :P. Lucrurile o sa se schimbe in momentul in care se vor castiga bani numai pe munca :), iar Romania mai are cale lunga pana atunci.

Monday August 7, 2006 - 06:58pm (EEST)

Anonim spunea...

lucrurile se vor schimba abia cand va dispare comunismul din reflexul romanului..which means..?? 2-3 generations??? asa, optimist vorbind :) chestia cu "lasa-ma sa te las" a devenit atat de naturala ca devine ciudat sa te misti cu o viteza mai mare decat 0.0001 m/s..azi la un magazin de compuri, nimeni nu a venit la ora de deschidere, cand au venit au stat 20 de min sa isi bea cafeaua si sa fumeze in timp ce fraierii stateau si asteptau la poarta, si s-au agitat (a se citi cautat cheia de la poarta) abia cand a venit sefu. si ma gandesc ca in germania unii se duc mai devreme la serviciu ca "au randament mai bun dimineata si pot sa lucreze mai eficient". cand om auzi asta si la noi? ...nu tine de bani, ci doar de mentalitate!

Monday August 14, 2006 - 11:11am (PDT) by Anditzu

Mihai spunea...

Tine si de bani, in momentul in care mentalitatea va fi impotriva individului va realiza ca trebuie sa se schimbe, si ce il doare pe roman mai mult decat banu' (poate bautura ;)) )? D-asta am zis ca mentalitatea se va schimba in momentul in care nu se vor mai castiga bani decat pe munca.

Monday August 14, 2006 - 11:21pm (EEST)

Anonim spunea...

initial, cand de-abia te-ai angajat lucrezi cu spor... dar cand vezi ca in jurul tau se fura, se trage matza de coada, se taie frunza la caini sau se freaca menta ... si acelora tot le merge mai bine ca tie ... parca ti se strange inima sa fii ala fraier care munceste asiduu in coltul lui ca sa castige un ban cinstit

Friday August 18, 2006 - 04:12pm (EEST) by adi

Anonim spunea...

hmmm... nu se munceste putin in Romania. Se da mai mult in gol mi se pare mie. Pentru ca la nivel managerial suntem undeva la ground -5.
Initiativa nu trebuie sa vina de la angajat, angajatul trebuie sa stie clar de la inceput ce are de facut si acolo sa dea ce are mai bun.
Mie mi se pare ca in Romania se profita de saracie, oamenii fac orice pentru salarii mizere. Angajatorul nu are nici un respect fata de angajat.
In plus se pun in posturi cheie oameni fara experienta relevanta si cunostinte in domeniu.
Prostia vine de la sistemul de invatamnt superior care e de tot KK. Avem mii de absolventi cu cunostinte sub mediocru.
Nu vad inca o solutie, atata timp cat sunt dinozaurii din facultate care prefera bani mai putini, dar nemuncititi, decat bani mai multi dar sa se implice si sa faca ceva,
Bleah... mi se face sila cand ma gandesc cate oportunitati au avut si le-au dat cu piciorul....

Thursday November 16, 2006 - 12:52am (EET) by Alinutza